Форум ФЖМК I FJMC Forum

Форум ФЖМК I FJMC Forum
 
ИндексИндекс  ЗбИжЗИЙЗбИжЗИЙ  CalendarCalendar  GalleryGallery  Въпроси/ОтговориВъпроси/Отговори  ТърсенеТърсене  Регистрирайте сеРегистрирайте се  ПотребителиПотребители  Потребителски групиПотребителски групи  Вход  

Share | 
 

 Що е то Академично есе

Предишната тема Следващата тема Go down 
АвторСъобщение
Eneya
ФСС
ФСС
avatar

Брой мнения : 32
Age : 28
Localisation : Bulgaria, Sofia, Lozenetz
Registration date : 25.10.2007

ПисанеЗаглавие: Що е то Академично есе   2/11/2007, 15:55

[Много се радвам, че най-накрая се появи и такава тема, в която някой споделя с другите своя опит и по този начин им помага. Именно затова я преместих в раздела "Студентско знам-как" (bvz)]

И как се пише??

Академично есе
1. Предмет, тема
- Предмет: обекта, за който се пише
- Тема: Фокусът (гледната точка), стеснението към предмета.

2. Читател, Цел, Тон
- Читател: съобразяване с аудиторията, насочване на отношението. (погледни по-долу тон)
- Цел: внушение, убеждение, оценка, осведомяване (защо се пише това есе, каква е целта му?)
- Тон: Зависи от читателя, избягва се подчинителен дон. Варианти: 1.1 Менторски (авторитет, налагане на мнение)
1.2 Един от вас (Препоръчва се... мнението по-скоро се предлага)

3. Подробностите. Гледа се за: Индивидуалност, Оригиналност, Контекст, Информация, Уважение, Контрол
- Индивидуалност: собствена гледна точка, а не само чужди цитати, мисли и отношения. Без безличното "съгласен съм"
- Оригиналност: комбинация от лементите. Опит за представяне на нещата от ралзична гледна точка.
Ако не може, да не е като всички останали с повърхностна логика.
- Контекст: Съобразен с читателите и целите.
- Информация: информативно и нова информация.
1.1 Добри ижтъочници 9цитирането им)
1.2 Полезна информация ( а непросто някаква информация, била тя интересна или не. Ако е безполезна или непряко свързано дори вреди)
- Уважение: Без избмици на интелектуална гордост, без морални оценки, както и крайни морални оценки.
- Контрол: Без отклонение, върви се по темта. Държи се темата под контрол. Без излишни допълнения.

4. Теза. Да е свързана с темата.
- темата + водещата идея
* водещата идея може да е лично мнение, отношение
Тезата се формулира в 1, макс. 2 изречения. Трябва да е ясна, точна и ограничена (строго конкретна). Трябва да е спорна и/или информативна.
Трябва да може да бъде защитена.
1.1 Подтези (незадължително, но помагащи)
- Трябва да са свързани с основната тема.

5. Увод, Иложение, Заключение.
- Увод. Фокусира вниманието. Запознава със съдържанието. Привлича интереса. Потапя в текста.
Хубаво е да води към основната теза или да я има в себе си. (фокус)
Правило на рамката
Да я имаш и да я следваш. Важи из а увода и за заключението. Увода може да е по-свободен.
- Изложение: състои се от абзаци (подтези?).
1.1 абзац: смислово обособена единица. Всеки абзац си има основно изречение носещо смисъла на абзаца
(може това да са подтезите. всеки абзац, подтеза).
1.1.1 Начини на подреждане
- по нарастване на важност, по намаляване на важност, зигзагообразно итн.
* абзаците не трябва да са смислово отделени.
Постига се с маркер за преход
* отношение: (форма, значение, мстоположение, старшинство, причинно-следствена връзка)
Доказаелствената част се намира в
- Заключение: Резюмиране и показване значимост на идеите.
1.1 Накратко се повтаря всичко гореспоменто. Може да се повтори и тезата. Почти идентичен с увода.
1.2 Показва значимостта на идеиде. Обяснява защо си застъпил тезата и защо е значима.
Повтаряне на тезата, предсказанията, препоръка, обявяване на резултата, послание.
Отдени добри есеисти завършват с поанта (някакво противоречение. Напълно наопаки на всичко казано досега, поднесено по начин каращ да се замисли)
Не се препоръчва на новаци.


План на есето. Тезата. Как е подредена. Дали йерархично (всяко нещо следва от предходното)
Дали дървовидно. ( Някои неща водят до едно, други до друго, от тя произлизат трети или са отделни)
Асоциативна структура. (От едно нещо произлизат множество неща, които впоследствие се развиват надолу.
Не задължително напълно свързани едно с друго. Не препоръчвам на начинаещи есеисти.)

_________________
Breaking news: Opposition surrenders. US attack.
Върнете се в началото Go down
Вижте профила на потребителя http://eneya.wordpress.com
Eneya
ФСС
ФСС
avatar

Брой мнения : 32
Age : 28
Localisation : Bulgaria, Sofia, Lozenetz
Registration date : 25.10.2007

ПисанеЗаглавие: Re: Що е то Академично есе   2/11/2007, 16:21

Как се оценява?

II. 4. ОЦЕНЯВАНЕ НА ЕСЕТО

Очевидно не е възможно да бъде съставена някаква твърда и детайлна, точка по точка, схема за оценяване, която да обхване всички качества на всички видове есета. Пък дори и да бъде съставена, практиката показва, че оценките се поставят по общо впечатление, което е неизразимо в цифри и не се формира въз основа на аритметш чни пресмятания. Всяка схема може да бъде само подпомагаща, насочваща процеса на оценяване.
Дали есето е добре или зле написано се оценява по следните показатели: |
1. ТЕМА. Как е разбрана (ако е зададена от друг)или как е подбрана темата, която представлява интерес за определена, по-малка или по-голяма група читатели.
2. ИНТЕРПРЕТАЦИЯ НА ТЕМАТА. Какъв е подходът към темата - оригинален, нестандартен или изтъркан, банален подход към темата, как се виждат нещата - от неочаквана позиция за наблюдение или се разчита на проверени, установени, сигурни гледни точки.
3. КОМУНИКАТИВНОСТ. Има ли пишещи за аудиторията, добре ли си предста възможни читатели или въображаеми с ци. Отговаря ли есето на техните очаквания и интереси, подбран ли е подходящ тон, разбираеми и убедителни ли са примерите за предвижданите читатели.
4. ТЕЗА. Кратка или многословна е тя; изразява ли ясно позицията на автора по темата или е мъгляво формулирана, разположена ли е на добре подбрано място в текста съобразно с вида и целта на есето.
5. СЪДЪРЖАНИЕ. Показва ли есето не само познаване на фактите по темата, но и умение те да бъдат използвани като доказателство на тезата.
6. ОРГАНИЗАЦИЯ. Организиран ли е материалът в стегната, стройна структура, като се използва един ясно откроен модел или по-често съчетание на няколко модела, с плавни преходи между отделните абзаци; организиран ли е всеки абзац около добре обмислено тематично изречение; подкрепя ли тезата или е самоцелен (т.е. подчинен ли е на доказването на идеята на цялото есе или остава затворен в рамките на своята малка идея); разработен ли е добре всеки абзац, с добре свързани помежду си изречения и ясни преходи към другите абзаци.
7. Стил. Използвани ли са умело разнообразни синтактични структури (различни типове и видове изречения), наблюдава ли се благозвучност и богатство на фразата, точен и естествен изказ. Ако е наложително използването на терминоло-- гична лексика, дали тя е подходящо въведена и
разяснена, така че да не се налага читателят да ви допълнителни справки. Предпочетено ли е
ясното и точно изразяване пред реторическия
°рнаментален изказ.

8. ГРАМОТНОСТ. До каква степен са овладени правилата на граматиката, наличие или отсъствие на правописни грешки, умело боравене с препи-нателните знаци. Внимателно ли е проверена и редактирана първата чернова.

Примерни конкретни критерии за поставяне на оценка
ОТЛИЧЕН (90-100 точки). Открояващо се, пре-
оценявате като преподавател и ви настройва д дите на неговия

прочит.
Показател Тема
Интерпретация на темата
Критерий

При самостоятелен избор -темата е значима и интересна за предвижданите читатели. При зададена тема - тя е добре разбрана, достатъчно стеснена, за да може пишещият да я обхване и овладее при спазване на зададения формат на есе-то (измерван в страници или думи). Няма отклонения от темата, като нейните по-важни аспекти получават равностойно внимание Оригинална, често пъти предизвикателна или поне не съвпада с обичайните, предсказуеми насоки на интерпретиране. Аналитичният подход преобладава над описанието и разказа.
Комуникативност.

Теза
Съдържание - аргументация и факти
Предава ясно послание на читателя. Отговаря на очакванията и интересите на предвижданата публика, избран е тон, който да заинтригува и да бъде убедителен за аудиторията, език и примери, които са подходящи за предвижданите читатели.
Кратка, внимателно обмислена, ясно формулирана, категорично и енергично артикулирана теза, която управлява посоката и развитието на есето.
За всяко твърдение има значими и разнообразни доказателства, избягват се прекалено общи и неподкрепени с аргументи обобщения. Идеите са логически развити и съгласувани помежду си, Фактите са проверени и коректно представени. Няма очевидни логически грешки или противоречия. Чуждите идеи са ясно разграничени от собствените и читателят разбира какво е мнението на пишещия за тях. Цитатите са подбрани от подходящи и авторитетни източници, умело и уместно интегрирани, добре се вписват в контекста на аргументацията.

Организация
Стройна логическа организираност на равнището на цялото есе, както и в рамките на всеки абзац, който преминава плавно и ясно към следващия, докато изгражда подкрепа за тезата. Уводната част завладява вниманието на читателя и го ориентира за съдържанието и посоката на развитие на есето. Заключението е убедително, не е механично, а произтича съвсем естествено от казаното в есето

Стил
Умело построяване и съчетаване на разнообразни изреченски структури. Подборът на думите не само е правилен, но показва специална загриженост и чувствителност към избора на езикови ресурси, умение да се постигнат желаните реторически ефекти. Не се прекалява с фигурите на речта, а те се ползват по-скоро като подправка. Избягват се в максимална степен клишетата и многословието.

Грамотност; Оформяне
Правилата на граматиката са отлично овладени. Почти няма грешки в граматиката, правописа, пунктуацията (ГПП). Вижда се, че пишещият е подобрил есето си чрез грижливо редактиране и последваща проверка и коригиране на всички дребни грешки.

МНОГО ДОБЪР (75-85 точки) Демонстрира мноГо добри умения по всички показатели, но по-слабо се
чувства стремежът към оригинално интерпретиране на
темата, избягват се рисковете на нестандартната лична
позиция.

Тема
Интерпретация на темата
Комуникативност
Теза
Критерий

Темата е добре подбрана и буди интерес. Ако темата е зададена, тя е правилно схваната и не са допуснати значими отклонения от нея при разработването й. Определеният формат на есето е спазен
Интерпретациятане е напълно оригинална, но все пак не разчита само на преповтаряне на чужди идеи.
Изложението е убедително за аудиторията, макар че понякога авторът не успява да предвиди очакванията и потребностите на аудиторията. Все пак осигурява достатъчен контекст с необходимата фонова информация, за да могат идеите му да бъдат адекватно разбрани
Предизвикателна, ясна и внимателно формулирана. Както при отличното есе, тя е водеща в развитието на есето.

Грамотност
Изреченията са с множество гргаматични грешки или лошо конструирани. Проблеми с правописа, пунктуацията възпрепятстват разбирането, карат читателя да се връща назад или да спира, за да успе да схване смисъла. Не личат усилия за поправяне на грешките,
не се вижда да се е стигало изобщо до редактиране.

Как се изчисляват точките при оценяването? 3 се 100 точки като възможен пълен сбор и от тях се изваждат наказателни точки за всяка допусната грешка следната схема:

Грешки и наказателни точки

10 точки
• грешки в тезата
• неподходяща, несполучлива уводна част
• неподходящо заключение
• несполучлива организация на основната част
• слаба аргументация на тезата

7 точки
• стандартен, предвидим подход в интерпретацията на темата
• грешки в съгласуването на главната теза и подте-зите
• грешка в съгласуването и допускане на противоречие в аргументите • грешки в тематичните изречения на абзаците

3 точки
• грешка в използване на глаголните времена
• грешка в разделението на абзаците и прехода
между тях
• липса на маркери за преход, която води до объркани отношения и правописна грешка

2 точки
• неправилна употреба на главни букви
• тромав израз
• проява на многословие
• клиширан израз
• грешка в пунктуацията
• погрешно съкращение

_________________
Breaking news: Opposition surrenders. US attack.
Върнете се в началото Go down
Вижте профила на потребителя http://eneya.wordpress.com
Carax
начинаещ
начинаещ
avatar

Брой мнения : 113
Age : 31
Registration date : 11.10.2007

ПисанеЗаглавие: Re: Що е то Академично есе   2/11/2007, 19:59

Как се оценява академичното есе можеше да бъде и много по-кратък текст. Аз бих обобщила, че се оценява според настроението и симпатиите на проверяващия.
Върнете се в началото Go down
Вижте профила на потребителя http://eli-finland.blogspot.com/
Eneya
ФСС
ФСС
avatar

Брой мнения : 32
Age : 28
Localisation : Bulgaria, Sofia, Lozenetz
Registration date : 25.10.2007

ПисанеЗаглавие: Re: Що е то Академично есе   2/11/2007, 21:27

Според учебника, оценява се така. Това е като вица за по принцип и на практика Wink

_________________
Breaking news: Opposition surrenders. US attack.
Върнете се в началото Go down
Вижте профила на потребителя http://eneya.wordpress.com
Carax
начинаещ
начинаещ
avatar

Брой мнения : 113
Age : 31
Registration date : 11.10.2007

ПисанеЗаглавие: Re: Що е то Академично есе   2/11/2007, 21:35

Не, на мен по ми харесва онзи, дето един човек питал един полицай:

- Извинете, имам ли право да...
- Имаш, имаш...
- А може ли да...
- Ааааа, не може, не може!

А сега, сериозно. Никой не може да ме убеди, че субективният фактор отсъства, особено ако преподавателят познава студентите си и е работил по-дълго време с тях. А дори и да не ги е виждал, пак не се знае с коя част от тялото си е станал. Затова аз лично винаги си пиша "творбите" така, че да си ги харесвам сама. Затова и, както вече казах, оценките, които получих в рамките на 2 месеца, варират от "графоман" до "гениален". И двете ги получих за неща, написани в един и същ стил. Съдете сами.
Върнете се в началото Go down
Вижте профила на потребителя http://eli-finland.blogspot.com/
Димитър
Гост



ПисанеЗаглавие: За академичното есе   10/11/2010, 23:15

Има една мацка, която ще ви научи да пишете виртуозни есета.
Ето телефона й: 0899179613
Върнете се в началото Go down
Sponsored content




ПисанеЗаглавие: Re: Що е то Академично есе   

Върнете се в началото Go down
 
Що е то Академично есе
Предишната тема Следващата тема Върнете се в началото 
Страница 1 от 1

Permissions in this forum:Не Можете да отговаряте на темите
Форум ФЖМК I FJMC Forum :: Студентски съвет :: Студентско знам-как-
Идете на: